Moving Cycle: 4 trin til personlig udvikling

The Moving Cycle er en måde at arbejde med menneskers personlige udvikling på, som blev udviklet helt tilbage i 1980’erne af den amerikanske terapeut og professor Christine Caldwell fra Naropa University.

The Moving Cycle er en form for psykoterapi, der arbejder med krop og bevægelser, og som bruger kroppen som et spejl på, hvilke problematikker, der er på spil og hvordan den bedste healing opnås.

Metoden er akademisk funderet og bygget på forskningsmæssige resultater og viden, ligesom den inddrager elementer af neuroscience, udviklingspsykologi og biologi.

Siden metoden blev udviklet, er den blevet udbredt til mange andre lande i det meste af verden, og bruges med gode resultater i bl.a. behandlingen på rehabiliteringsklinikker for traumeklienter i Tyskland.

De mange overbevisende resultater fra udlandet er svære at ignorere, og metoden er for alvor ved også at vinde indpas her i Danmark- Den 1. internationale træningsgruppe blev undervist i 2011 – 2013 hvor flere danskere deltog i uddannelsen.

Hvad er Moving Cycle?

Men hvad er så Moving Cycle? Det er en kropsorienteret form for psykoterapi, hvor du igennem bevægelse åbner op for kroppens naturlige healingsproces, så du hurtigere når frem til et mere varigt resultat. Blandt andet er metoden meget effektiv ifm arbejdet med angst, stress, spiseforstyrrelser mm.

Grundfundamentet i Moving Cycle er, at de oplevelser – gode som dårlige – man får igennem livet lagrer sig Ikke bare i sindet, men også i kroppen. Det er også det udgangspunkt, som f.eks Body-SDS-terapeuter arbejder med. Skal man opnå de bedste mulige resultater i en menneskelig udvikling, er det derfor nødvendigt at tage kroppen med i spil. Det er ikke nok kun at arbejde med sindet.

De 4 trin i Moving Cycle

Når du som terapeut arbejder med The Moving Cycle, arbejder du med 4 trin. De 4 trin ligger i tråd med kroppens naturlige healings proces, som omfatter heling, vækst og transformation. Ved at arbejde bevidst med hvert trin, kan du fremme healingsprocessen betydeligt.

De 4 trin er:

  1. Opmærksomhedsfasen (Awareness phase)
    Opmærksomhedsfasen starter i virkeligheden allerede, inden selve sessionen påbegyndes. I opmærksomhedsfasen bliver man nemlig klar over, at det er noget, der er på spil. Der er en udfordring eller noget at arbejde med, som kan bedres.Vi arbejder med måden, vi er opmærksomme på, så vi dels kan åbne vores syn for de ressourcer og temaer, som klienten kommer med.  Problematikkerne og temaerne fremstå på en mere tydelig måde, som gør, at vi kan arbejde med dem på en ny og uventet måde.Under sessionerne arbejdes der med denne opmærksomhed. Vi arbejder med bevidstheden om kroppens reaktioner og sprog, og bemærker følelser og tanker, der måske er nye.
  1. Ejerskabsfasen (Owning phase)
    Det næste skridt i processen er at tage ejerskab for de ting, man blev opmærksom på i den første fase. Vi åbner døren og tager imod de nye følelser, og samtidig tager vi ansvar for vores egen udvikling. På en ganske organisk måde skaber vi forandring ved at gøre ting på en anden måde, end vi gjorde før. Du finder tilbage til den, du er og tager ejerskab for det.
  2. Påskønnelsesfasen (Appreciation phase)
    Efter de første faser, vil du typisk opleve en helt særlig ro. Du er nået til et punkt, hvor du har erkendt dine problematikker og har taget ejerskab for dem. Det videre trin er nu at lære at elske den person, der er blevet født af de nye erkendelser. På trods af de måske mindre pæne følelser, der er dukket op – måske ønsket om hævn, en stor vrede, sorg eller en følelse af ikke at blive set og hørt i parforholdet el.lign.
  3. Handlingsfasen (Action phase)
    I den sidste fase forberedes du til at tage dine erkendelser og nyopdagede sandheder med ud i virkeligheden og hverdagen. For at healingen kan grundfæste sig, må den nemlig ud i lyset og blive en integreret del af din dagligdag. Det udforskes, hvilke handlinger du kan gøre for at bære din transformation videre ud i verden.

 

Hver fase er som nævnt en vigtig del i at fremme kroppens naturlige healings proces. I hver fase går du på opdagelse i kroppens reaktioner, og bruger oplevelserne som udgangspunkt for det næste trin i healingen.

Faktisk gennemgår vi de 4 faser utallige gange hver dag – som regel ikke engang bevidst. Det kan være i store og små ting, men det er en ring, der sluttes igen og igen.

Som uddannet Moving Cycle Practitioner vil du lære, hvordan du benytter The Moving Cycle til at blive en forstærkende del af et terapeutisk forløb. Med uddannelsen får du således et sammenhængende sæt af principper, teorier og metoder, samt praktisk træning i at benytte Moving Cycle i praksis.

Moving Cycle kan let integreres i andre terapeutiske eller pædagogiske metoder. Metoden giver en ekstra forståelse af de neurofysiologiske og fysiologiske processer, som kan kickstarte de psykiske processer, samt en klar anvisning i, hvordan vi kan arbejde med disse på en let og selvstyrkende måde.

Metoden bygger på at klienten bliver selviagttagende over tiden.

 

Er Moving Cycle noget for dig – eller er du bare nysgerrig?

Så kom med på kursus / introduktionsdag til uddannelsen i Kirke Hyllinge . Du kan læse mere, finde datoer samt tilmelde dig her